17 november 2021 geplaatst

Voedzaam, lekker en óók nog eens leuk en leerzaam voor de kids: koken met seizoensgebonden groenten. We leggen je uit hoe dit zit en helpen je op weg met een paar tips én een lekker, typisch John West recept dat helemaal past bij de herfst.

 

Goede keuze

Variëren in je weekmenu is, zeker met opgroeiende kinderen thuis, hartstikke belangrijk. Naast voedzaam (want: veel verschillende voedingsstoffen) is variëren ook goed voor de smaakontwikkeling. Door je kinderen verschillende smaken voor te schotelen, leren ze die ook waarderen. Krijg je makkelijkere eters van! Als je ‘met het seizoen’ mee eet gaat dat variëren automatisch: ideaal. Bovendien smaken groenten ‘vers van Hollandse bodem’ vaak nét wat lekkerder. De vitaminen en mineralen blijven namelijk optimaal bewaard en de smaak is voller.

 

Hoeveel groente eet je per dag?

Voor volwassenen is het advies: 250 gram groente per dag. Kinderen van 1 tot 3 jaar geef je 50 tot 100 gram per dag, van 4 tot 8 jaar is dat iets meer: 100 tot 150 gram. Maar dit mag altijd meer zijn! “Groenten kun je eigenlijk niet genoeg eten”, legt voedingsdeskundige Brenda Frunt uit. “En je hoeft je hierbij echt niet te beperken tot het avondeten. Denk ook eens aan tomaatjes als extra broodbeleg, een groene smoothie, lekkere salade of groenteomelet tijdens de lunch en als ‘vieruurtje’ een groentebordje met humus-dip. Zijn de kids vaak ook dol op.”

 

Leuk én leerzaam

Het aanbod in de supermarkt is natuurlijk lekker compleet, maar waarom niet eens langs de boer rijden? Een leuk en leerzaam uitje. En misschien mogen de kinderen zelfs een handje helpen. Die peren smaken toch lekkerder als je ze zelf hebt geplukt! Ook leuk: leg zelf een klein groentetuintje aan of zet een kweekkastje neer. Dan leer je vanzelf, op een leuke manier, welke groenten bij het seizoen horen.

 

November: Herfstpasta met tonijn

Dit herfstrecept is zeker een blijvertje! Met tonijn, peterselie en de herfstgroente pompoen. Boordevol goeds en in een handomdraai op tafel! Bekijk hier het recept.

John West NL

Smakelijk!

John West NL

Geschreven door Brenda Frunt

Sportdiëtiste van de Voedingsacademie.

devoedingsacademie.nl