Het verhaal tot nu toe

John West introduceerde in 1857 in Groot-Brittannië de zalm uit de Pacific met die geweldige smaak en vanaf dat moment was onze naam als visleverancier gevestigd. Vandaag de dag verkopen we allerlei visvarianten. Van makreel in easy peel verpakkingen tot tonijn verpakkingen die niet uitgelekt hoeven te worden. Toch denken we ook nog veel aan ons rijke en unieke verleden. Alles wat we nu doen is alleen maar mogelijk dankzij deze ene man en zijn geweldige ideeën.

1809: Eenvoudige komaf

John West wordt geboren in het Schotse Linlithgow. Omdat hij niet de oudste zoon is, heeft hij geen recht op een erfenis, dus zal hij zijn eigen fortuin moeten maken. Dat nadeel blijkt uiteindelijk een heel groot voordeel te zijn…

John West NL

1832: De oceaan over

Zoals veel jonge mannen in die tijd, gaat John op weg naar Amerika om zijn geluk te beproeven. Hij belandt in Canada en trouwt met zijn Mary, waarna hij een opleiding tot molenmaker volgt. In 1848 is de goudkoorts in Californië op zijn hoogtepunt en trekt John ook die kant op.

John West NL

Jaren 1850: Een eigen plek

John slaagt er niet in om goud te vinden, maar net als alle andere goede ondernemers gooit hij de handdoek niet in de ring. De Amerikaanse regering biedt in Oregon gratis land aan voor houthakkers, en in 1851 heeft John 640 hectare grond in zijn bezit. Hij velt de ene na de andere reusachtige boom met slechts een zaag en een bijl. Op de plek van de omgekapte bomen bouwt hij een houtzagerij.

John West NL

1857: Het bedrijf groeit

Hoewel hij twee zagerijen en een gezin van acht te verzorgen heeft, gaat John nog een nieuwe uitdaging aan. Hij zet een zalmfabriek op waar hij gezouten, wilde zalm in houten vaten verpakt. Ze worden tot in Engeland verkocht en de naam John West wordt synoniem voor kwaliteitsvis.

John West NL

1868: Alles kan

Er is veel vraag naar de zalm van John West. John wil zijn steeds verder groeiende personeelsbestand onderdak en onderwijs bieden en zorgen dat ze tevreden zijn. Daarom bouwt hij ook nog even de hele stad Westport in Oregon. Hoewel hij is opgeleid als timmerman, heeft hij ook zelf een automatische blikvulmachine gemaakt.

John West NL

1874: Kwaliteit wordt bekroond

Doordat John zoveel aandacht had voor kwaliteit en details, werd hij door de Oregon State Agricultural Society bekroond met de gouden kwaliteitsmedaille. Hard werken, vindingrijkheid en alleen maar het beste accepteren: ook vandaag de dag laten we ons door deze principes leiden.

John West NL

1952: De tonijn grijpt de macht

Bijna een eeuw nadat onze oprichter zijn zalmfabriek had opgezet, bracht het bedrijf John West als eerste hoogwaardige tonijn in blik op de markt. Sindsdien zien we tonijn overal terug: in salades, op sandwiches en in de schappen van de supermarkt.

John West NL

Jaren ‘60: Het reclametijdperk

Het succes van John West was altijd al het gevolg van onze reputatie, dus het is niet zo gek dat we onze producten op televisie gingen promoten. Onze pakkende jingles en de slogan “De vis die John West afwijst, maakt John West de beste’, zijn in dit tijdperk alom aanwezig op tv.

John West NL

1986: Vis wordt een hit

Halverwege de jaren ’80 is men er klaar voor om het klassieke avondmaal van aardappels, groenten en vlees in te ruilen voor meer inspirirerende gerechten. Mensen gingen op zoek naar kwalitatief hoogwaardig, voedzaam voedsel zonder elke avond urenlang te hoeven koken. Tonijn in blik bleek met zijn frisse smaak en gebruiksvriendelijke verpakking de ideale oplossing.

John West NL

2000: Beer vs Visser

De beroemste John West-reclame is het gevecht tussen de beer en de visser om die lekkere zalm. Dit illustreert hoe ver we bij John West gaan om de allerbeste vis te bemachtigen. Al snel is het de meest doorgestuurde reclame uit het tijdperk voordat YouTube bestond. Deze bekroonde reclame wordt uiteindelijk meer dan 300 miljoen keer bekeken.

John West NL

2010: ‘Uitlekken niet nodig’ tonijn

Wat is er nou handiger dan tonijn in blik? Tonijn in blik die je niet uit hoeft te lekken, natuurlijk! De ‘uitlekken niet nodig’ tonijn is de nieuwste in een lange reeks productinnovaties, waarmee we bewijzen dat voedzaam voedsel ook heel praktisch kan zijn.

John West NL

2010: Groot nieuw avontuur

John West wordt een onderdeel van Thai Union, de grootste producent van vis-, schaal- en schelpdieren ter wereld. Een prestigieuze stap voor een bedrijf dat ooit begon als eenmanszaak.

John West NL

2011: Het verhaal achter het blik

Omdat consumenten steeds vaker willen weten wat de herkomst is van de vis in het blik, introduceert John West nu een innovatief instrument om erachter te komen waar de vis uit elk blik vandaan komt. Door de code die op het blik staat in te voeren, kunnen klanten erachter komen waar de vis vandaan komt.

John West NL

2012: Het innovatiedecennium

Tussen 2010 en 2020 introduceerde John West het ene product na het andere. Zo werden de Steam Pots, Inspirations en Light Lunch in de keuken van John West uitgevonden. Nu kun je onze voedzame vis dus ook onderweg eten!

John West NL

2018: Onze favorieten krijgen een nieuwe look

In onze hang naar perfectie hebben we bij John West zelfs een paar van onze bestverkopende producten nog wat extra aandacht gegeven. Onze makreel in blik krijgt een Easy Peel-verpakking en onze zalm hebben we gemarineerd zodat het direct gebruikt kan worden in die heerlijke salade of door de pasta.

John West NL

2020: Vooruit kijken

Meer dan 150 jaar later na het begin van ons bedrijf, is het geweldig dat we veel meer bekend staan dan alleen om wilde zalm. Ook nu gaan we gewoon door met het ontwikkelen van nieuwe smaken, technieken en allerlei andere manieren om van vis te genieten.

John West NL

Ook interessant