De John West Geschiedenis

Koptekst

Over John West
Ontdek het verhaal achter elk blikje
Onze Duurzaamheidsbelofte
Onze Producten en Recepten
Vissers Fun

Interactieve sectie

Spring naar datum Selecteer datum
  • DE VISIE VAN JOHN WEST

    De geschiedenis van John West begint met de visie van één man. Zijn pionierswerk en passie voor vis vormden de basis van alles waarvoor John West nu staat. Bij John West willen we die pioniersgeest graag behouden. Of het nou gaat om het bedenken van nieuwe manieren om de smaak van onze vis optimaal te behouden of om de manier waarop we onze vis vangen. John West wil jou altijd de allerbeste kwaliteit leveren.

  • GEBOREN IN LINLITHGOW

    John West is geboren in het oude stadje Linlithgow (Schotland).

  • DE WERELD VERKENNEN

    Nadat hij de smaak van de plaatselijke vishandel te pakken heeft gekregen, besluit John zijn wereld te verruimen en vertrekt hij naar Oregon in de VS. Hij is een man uit een klein stadje maar met een grote visie: hij wil de wereldzeeën bevaren en zijn kennis over de visserij gebruiken om mensen te laten genieten van de allerbeste wildgevangen vis.

  • WILDE VIS VAN TOPKWALITEIT

    John West helpt bij de ontwikkeling van een nieuwe manier om vis van topkwaliteit bij de mensen thuis te krijgen: de vis wordt ingeblikt. Een klein stadje aan de Columbia-rivier in de staat Oregon verandert in het hart van een indrukwekkende nieuwe technologie die de visconsumptie overal ter wereld zal veranderen. Dit kleine stadje wordt later Westport genoemd, als eerbetoon aan John West.

  • ZIJN EIGEN VLOOT

    John West investeert in zijn eigen vloot en krijgt al snel de naam Kapitein John West. Volgens hem kun je alleen de beste vis vangen als je er zelf nauw bij betrokken bent. Dit eenvoudige uitgangspunt passen we nu nog steeds toe; we hebben onze eigen boten en gaan het liefst zelf de zee op.

  • ALLEEN TOPKWALITEIT

    De volharding van John West om vis van de beste kwaliteit te vangen, wordt erkend door de landbouwvereniging van Oregon en hij wordt beloond met een gouden medaille voor zijn ingeblikte zalm. Deze beloning vormt een erkenning van Johns harde werk en zijn trouw aan kwaliteit in die vroege jaren. Deze kwaliteitsnorm stroomt nog steeds door het hart van John West en is ook nu nog een bepalende factor bij onze beslissingen.

  • MOND-TOT-MONDRECLAME

    Verhalen over de ingeblikte zalm van topkwaliteit van John West verspreidden zich snel. Iedereen lijkt een stukje John West te willen. Daarom besluit John West in 1882 dat hij een grotere boot nodig heeft. Hij koopt een stoomschip met scheepsschroef van 36 meter lang. En omdat hij niet tevreden is met alleen een kleine stad met zijn naam, doopt hij de boot tot 'The John West'.

  • TONIJN IN BLIK

    Een keerpunt binnen ingeblikte vis. Voor het eerst in de geschiedenis is tonijn in blik verkrijgbaar. Deze exotische nieuwe vis wordt al snel de ultieme smaakmaker in elke keuken.

  • EEN BEGRIP

    John West is zich al vanaf het begin van zijn carrière bewust van de waarde van goede reclame en publiciteit. De snelle opkomst van de televisie in de jaren ’50 past precies bij het merk en John West wordt al snel een waar begrip. In 1958 verschijnt de eerste televisiereclame voor zalm. Het is het begin van ruim 50 jaar beroemde reclames.

  • NIEUWE INNOVATIE

    Nog zo’n product dat nu niet meer weg te denken is uit onze keuken: tonijn in water.

  • NIEUWE SLOGAN

    Er komt een nieuwe slogan, die benadrukt dat John West garant staat voor kwaliteit: “It's the fish that John West reject, that makes John West the Best”. Deze slogan blijft jarenlang verbonden aan John West en helpt het bedrijf de toonaangevende leverancier van vis in blik in het Verenigd Koninkrijk te worden en te blijven.

  • DE VOEDSELREVOLUTIE

    Halverwege de jaren '80 vindt een ware voedselrevolutie plaats. Gezinnen eten niet langer de gebruikelijke avondmaaltijd bestaande uit aardappelen, vlees en groenten, maar gerechten uit alle delen van de wereld. John West draagt bij aan deze revolutie door de geliefde tonijn in diverse nieuwe sauzen en salades op de markt te brengen.

  • WE ZIJN ‘DOLFIJN SAFE’

    Een historisch jaar. Op 11 januari wijst het Earth Island Institute het logo ‘Dolfijn safe’ toe aan John West, als erkenning voor onze visactiviteiten. Dit logo printen we met grote trots op al onze blikken.

    Lees er meer over
  • HET BERENGEVECHT

    De beroemde John West-reclame met het berengevecht wordt uitgebracht en is al snel de meest doorgestuurde reclame uit het tijdperk voordat YouTube bestond. Deze bekroonde reclame wordt uiteindelijk meer dan 300 miljoen keer bekeken.

  • ‘UITLEKKEN NIET MEER NODIG’ TONIJN

    Een primeur voor John West: ‘Uitlekken niet nodig’ Tonijn. Dezelfde overheerlijke tonijn, maar deze keer hoef je de vis niet eerst af te gieten. Ongelooflijk dat zoiets niet eerder is bedacht, toch? Eenvoud loont.

  • MSC-GECERTIFICEERD

    De zalm, makreel en sardines van John West worden gecertificeerd volgens de MSC-norm (Marine Stewardship Council), die garant staat voor een goed beheerde en duurzame visvangst. Elk blik draagt het MSC-logo als blijk van John Wests voortdurende inspanning vis zo veel mogelijk te vangen in door MSC gecertificeerde gebieden.

    Lees er meer over
  • MEER VERANTWOORDE VISVANGST

    In samenwerking met Greenpeace, zeebiologen en de International Seafood Sustainability Foundation (ISSF) ontwikkelt John West een uitgebreid en duidelijk plan om in 2016 100% van de tonijn te vangen door middel van de ‘Pole & Line’ en ‘drijfnetten zonder lokvlotten’ methode.

  • MEER PRIMEURS

    Er volgen meer primeurs met de introductie van Gegrilde Sardines (2010) en vervolgens Gestoomde Makreel. Opnieuw twee eenvoudige ideeën: heerlijke vis in blik die je zo kunt eten.

Het Begin - 1809 - 1857 - 1868 - 1870 - 1874 - 1882 - 1952 - 1958 - 1970 - 1966 - 1986 - 1993 - 2000 - 2010 - 2011 - 2011 - 2012
Banner

Promotionele inhoud

Plezier voor de kleine matroosjes (en de oude zeerotten)

Plezier voor de kleine matroosjes (en de oude zeerotten)

Pak je kleurpotloden en download onze leuke placemats.

Vissers Fun

Niet alleen thuis genieten van Tonijn

Niet alleen thuis genieten van Tonijn

Lekker gemarineerde tonijnstukken in een handige meeneemverpakking voor de perfecte lunch buitenshuis.

Bekijk Onze Producten

Bekijk Onze TV Commercials

Bekijk Onze TV Commercials

Ontdek wat er gebeurt aan boord bij Dimitri en Lucky Pete.

Kijk Nu